Gwarancja na sprzęty akumulatorowe – co warto wiedzieć?

Gwarancja na sprzęt elektroniczny jest jedną z podstaw złożenia reklamacji. Sprzedający zwykle w sposób jasny informują, jakie są jej zasady, w tym, ile trwa i ile razy można naprawiać lub wymieniać sprzęt. Jednak nie każdy wie, gdzie tych informacji szukać i jakie przysługują mu prawa, dlatego przygotowaliśmy ten przejrzysty poradnik.

Na początek warto zaznaczyć, że najważniejsze informacje o prawach konsumenta publikuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) na swojej stronie internetowej. Znajdziemy tam definicje, czym jest sama gwarancja, oraz jakie są obowiązki gwaranta. Co najważniejsze, możemy się dowiedzieć, że treść gwarancji oraz opis jej procedury powinny być sformułowane w sposób jasny i zrozumiały, jednak nie wszyscy się do tego stosują. Dlatego zebraliśmy najważniejsze informacje o gwarancji na sprzęt.

Gwarancja na sprzęt – na to zwróć uwagę

Gwarancja jest dobrowolnym oświadczeniem gwaranta. Określa jego obowiązki i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy sprzedana rzecz nie spełnia cech określonych w tym oświadczeniu. Jej kwestie reguluje kodeks cywilny, co ma chronić kupującego przed konsekwencjami niesprawności, wady lub zepsucia się przedmiotu objętego gwarancją.

Przy zapoznawaniu się z gwarancją na sprzęt elektroniczny, zwróć uwagę na:

  • Okres gwarancji, czyli to, jak długo trwa gwarancja. Może wynosić 12, 24 lub 36 miesięcy. Jeśli nie został określony, to przyjmuje się, że wynosi 24 miesiące, licząc od dnia, w którym wydano towar konsumentowi.
  • Zakres gwarancji, np. czy dotyczy tylko wad fabrycznych, czy również uszkodzeń mechanicznych.
  • Warunki gwarancji, w tym, czy wymagane jest zachowanie oryginalnego opakowania i podbitej karty gwarancyjnej.
  • Wyłączenia gwarancyjne, czyli jakie sytuacje powodują utratę gwarancji, w tym np. niedbałe, niewłaściwe lub niezgodne z przeznaczeniem korzystanie z urządzenia.

Powyższe informacje powinny znaleźć się na karcie dołączonej do produktu oraz na stronie internetowej. Dobrym przykładem jest RYOBI®, producent narzędzi akumulatorowych i elektronarzędzi , który ma całą sekcję poświęconą gwarancji. Dowiemy się nie tylko, jaki jest jej okres i zakres, ale też jak umówić się na naprawę oraz że podstawą gwarancji jest dowód zakupu. To ostatnie nie jest dość oczywiste – wielu gwarantów wymaga podbitej karty gwarancyjnej, tymczasem stanowisko UOKiK jest takie, że jej brak nie zmniejsza uprawnień kupującego, co najwyżej może utrudnić określenie zakresu gwarancji. Dobra wiadomość jest taka, że większość producentów i sprzedawców dąży do uproszczenia procedur i nie wymaga już karty gwarancyjnej.

Zakup narzędzi akumulatorowych w salonie

Terminy gwarancji na sprzęt

Gwarant ma określony termin na naprawę lub wymianę towaru. Zwykle sam go określa w oświadczeniu gwarancyjnym. Jeżeli jednak tego nie zrobił, przyjmuje się, że termin wynosi maksymalnie 14 dni, licząc od dnia dostarczenia mu towaru przez konsumenta. Co więcej, jeśli przekroczy zakładany termin, to uznaje się, że uznał żądanie o wymianę / naprawę towaru za zasadne.

Dodajmy, że jeśli doszło do wymiany sprzętu na nowy, to termin gwarancji biegnie od nowa od chwili dostarczenia nowego produktu. W przypadku dużej naprawy jest podobnie. Sytuacja zmienia się, gdy doszło do wymiany pojedynczej części – wówczas gwarancja biegnie od nowa w odniesieniu do tej części, np. wymienionego akumulatora w elektronarzędziu.

Rodzaje gwarancji na sprzęt

Warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną kwestię. W odniesieniu do gwarancji często pojawia się termin „gwarant”…, czyli kto? Otóż może być to sprzedawca lub sam producent. Od tego, kto udziela gwarancji, zależy jej zakres i czas trwania.

Jakie są rodzaje gwarancji na sprzęt? Wymienia się dwie standardowe:

  1. Gwarancja sprzedawcy (handlowa) – może obejmować zarówno wady fabryczne, jak i uszkodzenia mechaniczne powstałe z winy użytkownika.
  2. Gwarancja producenta (fabryczna) – zazwyczaj obejmuje wady fabryczne.

Istnieje również gwarancja rozszerzona, która jest płatną opcją, wydłużającą okres gwarancji i rozbudowującą jej zakres. Często obejmuje usługi dodatkowe, takie jak naprawa w domu klienta.

Kiedy można domagać się wymiany sprzętu na nowy?

Możesz domagać się wymiany sprzętu elektronicznego na nowy właściwie w dwóch przypadkach. Pierwszym z nich jest sytuacja, gdy naprawa jest zbyt kosztowna lub trwałaby zbyt długo, a także, kiedy naprawa pozbawia Cię na długo możliwości korzystania ze sprzętu. Drugim – jeśli po naprawie sprzęt ponownie uległ awarii. Gwarant może też zaproponować wymianę na nowy sprzęt, jeśli usterka okazała się zbyt duża i kosztowna lub naprawa się nie powiodła.

Pamiętaj, że prawo do złożenia reklamacji przysługuje wprawdzie przez 2 lata (w przypadku wykrycia wady zaleca się zrobić to do 2 miesięcy od momentu jej wykrycia), ale im później to zrobisz, to trudniej będzie udowodnić, że wada nie powstała z Twojej winy.

Sprzedawca może też odmówić wymiany w sytuacji, gdy koszty tej operacji znacząco przewyższają koszty naprawy oraz gdy towaru już nie ma na rynku. Ale wciąż kupującemu przysługują pozostałe prawa, tj. naprawa towaru, obniżenie ceny oraz odstąpienie od umowy.

Wiercenie otworów w drewnie

Ile razy można naprawiać sprzęt na gwarancji?

To pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Niektórzy producenci po jednej nieudanej naprawie wymieniają sprzęt na nowy, inni dopuszczają wielokrotne naprawy. Warto jednak wiedzieć, że jeśli dana rzecz została już raz wymieniona lub raz naprawiana, a mimo to ponownie uległa awarii, to masz prawo do odstąpienia od umowy, a gwarant nie może tego zabronić.

Na koniec warto zapamiętać: gdy kupiłeś towar, a okazał się wadliwy, masz prawo skorzystać z gwarancji. Wystarczy zgłosić zamiar gwarantowi i odesłać towar pod wskazany adres, który zwykle jest adresem autoryzowanego serwisu gwaranta. Zanim to zrobisz, upewnij się, że wszystkie warunki gwarancji spełniłeś, i postaraj się dopełnić wszystkich kroków, o które prosi gwarant.

 

Artykuł sponsorowany

Dodaj komentarz